6 maja 2021 Udostępnij

Główne przyczyny powstawania białego dymu wydechowego i sposoby jego usuwania

Na pewno przynajmniej raz widziałeś biały dym wydobywający się z rury wydechowej samochodu. Ale czy kiedykolwiek złapałeś się zastanawiać, co może być główne przyczyny białego dymu spalin i jak rozwiązać problem?

Ponieważ rura wydechowa jest wylotem emisji spalin z silnika, to normalne, że para wodna i dym są uwalniane do atmosfery właśnie tędy. Większość bezbarwnych gazów emitowanych przez silnik jest nieszkodliwa i naprawdę nie ma powodu do paniki. Ale niektóre rodzaje dymu spalinowego są wskazówką, że jest problem z silnikiem i trzeba go jak najszybciej sprawdzić.

Spaliny mogą mieć różne kolory, od szarego, niebieskiego, niebiesko-białego, a każdy z nich ma inne przyczyny.

Wskazane jest, aby wziąć swój pojazd do technika lub mechanika, jeśli daje biały dym spalin, ale zanim to zrobisz trzeba będzie najpierw ocenić powagę problemu, więc nie kończy się płacić za więcej niż trzeba.

Dobrą zasadą przy ocenie emisji spalin jest im grubszy dym, tym większa powaga problemu. Na przykład, jeśli biały dym ma bardzo małą gęstość, jak para wodna wydobywająca się z gotującego się czajnika, i znika natychmiast, to nie ma się czym martwić, ponieważ jest to całkiem normalne. Ale jeśli dym jest bardzo gęsty i dla chmury dymu za pojazdem, to masz problem.

Wspomnieliśmy już, że biały dym spalin różni się grubością, światło jak para wodna lub bardzo gęsty tworzy chmurę dymu.

Kiedy zauważysz biały dym podczas uruchamiania samochodu, przyspieszenia lub biegu jałowego, co to jest informacją, że woda lub płyn chłodzący jest coraz parowania. Aby to potwierdzić, po prostu użyj ręki, aby kontrolować niektóre z dymu spalin do twarzy (tj. nie umieszczaj twarzy bezpośrednio naprzeciwko rury wydechowej) i zapach dymu. Najprawdopodobniej jest to płyn chłodzący, jeśli ma słodki zapach, a to jest jeden poważny problem.

Przyjrzyjmy się głównym przyczynom białego dymu wydechowego i jak naprawić podstawową przyczynę.

W chłodniejszym klimacie, to nie jest rzadkością, aby zobaczyć biały dym spalin, który znika szybko wychodzi z samochodu. Nie jest to powód do niepokoju, ponieważ jest to po prostu kondensacja jest podgrzewana do pary wodnej. W innych miejscach, które mają chłodniejsze rano i wieczorem, zauważysz to tylko przy uruchamianiu, a następnie mniej niż 2 minuty później nic więcej.

Innym powodem białego dymu spalin jest wyciek oleju. Widzisz, olej silnikowy jest grubszy niż benzyna, poza tym, to nie było nawet przeznaczone do spalania przez silnik. Tak więc, gdy olej znajdzie drogę do komory spalania z powodu wadliwych pierścieni tłokowych lub uszczelnień zaworów, zauważysz grube, trwałe biały lub lekki niebieskawy dym wydobywający się z wydechu, a to staje się gorsze, jak wyciek trwa.

Nie tylko jest to szkodliwe dla elementów silnika, które nie otrzymują wystarczającego smarowania, ponieważ olej wycieka do komory spalania, ale olej w komorze spalania zmniejsza również wydajność silnika i pokrywa świece zapłonowe sadzą, powodując problemy z rozruchem, zapłonem itp.

Gładki i łatwy sposób, aby naprawić ten problem jest wziąć swój samochód do wykwalifikowanego technika natychmiast zauważyć problem.

Wewnętrzny wyciek płynu chłodzącego jest kolejną przyczyną białego dymu spalin. We wstępie do tego rozdziału wspomnieliśmy, że kiedy płyn chłodzący wycieka do komory spalania, wytwarzany biały dym ma słodki zapach. Jeśli podejrzewasz, że płyn chłodzący wycieka, ale dym nie ma wyraźnego słodkiego zapachu, musisz sprawdzić i potwierdzić, że poziom płynu chłodzącego w zbiorniku jest na zalecanym poziomie.

Nawet jeśli zauważysz słaby, ale słodki zapach z emisji spalin i poziom płynu chłodzącego jest niski, trzeba podjąć działania natychmiast, ponieważ jeśli pozostawione bez kontroli, wyciekający płyn chłodzący może również zanieczyścić olej silnikowy i włączyć go do mlecznego odcienia.

Najlepszym rozwiązaniem jest, aby to naprawić przez mechanika, ale jeśli chcesz DIY upewnij się, że silnik jest zimny, lub co najmniej ciepły, zanim otworzysz korek zbiornika inaczej można utrzymać poważne oparzenia. Jeśli płyn chłodzący jest na normalnym poziomie, a następnie trzeba będzie wykonać kontrolę ciśnienia w układzie chłodzenia, dzięki czemu można dokładnie określić miejsce, w którym wycieka płyn chłodzący.

Główną funkcją regulatora ciśnienia paliwa jest dostarczanie do silnika odpowiedniej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, niezbędnej do jego efektywnej pracy. Gdy regulator ciśnienia paliwa jest uszkodzony, silnik będzie albo zalany paliwem, z którego część ucieka bez prawidłowego spalania, albo silnik będzie pozbawiony paliwa, co prowadzi do nieprawidłowego zapłonu i szarpanych ruchów. W obu przypadkach można spodziewać się nieprawidłowej emisji spalin, ponieważ silnik walczy z dostawami paliwa.

Jeśli pojazd działa na oleju napędowym, dziesięć biały dym spalin oznacza, że timer pompy wtryskiwaczy paliwa nie jest już działa. Ta pompa ma precyzyjny czas, aby zapewnić, że olej napędowy jest dostarczany dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne, aby zapobiec marnowaniu paliwa.

Tak więc, jeśli widzisz biały lub ciemnoszary dym z rury wydechowej, a następnie trzeba będzie uzyskać usługi wykwalifikowanego technika.

Czasami problem nieprawidłowego wtrysku paliwa do komory spalania nie jest bezpośrednim skutkiem wadliwego regulatora ciśnienia paliwa. Jeśli jednostka sterująca silnika ma mały błąd, być może z powodu skoku napięcia lub wadliwego alternatora, to może rzucić rozrządu wtryskiwacza paliwa off-balance. To nie znaczy, że wtryskiwacz paliwa jest wadliwy i wymaga wymiany. Oznacza to, że należy przeprogramować jednostkę sterującą silnika, aby przywrócić prawidłowy czas wtrysku paliwa.

W większości pojazdów wystarczy odłączyć akumulator i wyłączyć zapłon na kilka minut, aby zresetować komputer i przywrócić prawidłowy czas wtrysku paliwa. Jeśli to nie działa dla Ciebie, można uzyskać to zrobić w miejscu mechanika lub dealera, który jest zaznajomiony z kroków, aby przeprogramować ECU pojazdu.

Jest to najgorszy scenariusz, ponieważ jest to ten, który będzie kosztować setki dolarów, aby naprawić. Jeśli blok silnika ma pęknięcie w nim, a następnie biały dym będzie produkowany i to nie jest jedyny problem, który będzie doświadczenie. Pęknięcia w bloku silnika są trudne do rozwiązywania problemów bez odpowiednich narzędzi. Dlatego najlepiej jest oddać pojazd do kontroli mechanika.

W większości przypadków problemy wymienione powyżej są głównymi przyczynami białego dymu spalinowego wydobywającego się z pojazdu, ale poza tymi kilkoma wymienionymi tutaj, nieprawidłowe działanie innych części może powodować podobne objawy jak te powyżej (z wyjątkiem słodkiego zapachu, który jest ściśle związany z wyciekiem płynu chłodzącego).

Czasami problem może być nawet kombinacją dwóch lub więcej wadliwych części, lub może to być jeden problem, który nie został naprawiony, co doprowadziło do innego bardziej skomplikowanego problemu. Tak czy inaczej, zalecane jest usunięcie problemu, gdy jest on jeszcze niewielki i niedrogi do usunięcia. Być może trzeba będzie wymienić całe części, co może być duży drenaż na kieszeni, ale ustalenie problemu wcześnie zmniejszy szansę, że rozwija się w coś skomplikowanego, co może sprawić, że porzucić samochód na jakiś czas.

Będziemy krótko przejść nad możliwymi rozwiązaniami dla swoich problemów z dymem, ale trzeba zachować ostrożność podczas pracy z części samochodowych. Jeśli nie czujesz się pewnie, naprawiając problem samodzielnie lub nie są zaznajomieni z funkcjonowania części, a następnie należy 100% uzyskać usługi wykwalifikowanego technika. Powodem tego jest to, że biedny lub pół-fix może skończyć się obracając swój problem z kretowiska do góry, i więcej problemów w najbliższej przyszłości.

Jeśli biały dym spalin produkowany przez samochód pachnie słodko, to trzeba sprawdzić płyn chłodniczy pozostawiony w zbiorniku. Powinieneś tylko próbować otworzyć zbiornik, gdy silnik jest zimny, w przeciwnym razie możesz ponieść poważne obrażenia od gorącej pary uwięzionej wewnątrz zbiornika.

Czasami dym może mieć słodki zapach, ale płyn chłodzący w zbiorniku jest nadal na zalecanym poziomie. W takim przypadku należy przeprowadzić kontrolę ciśnienia w układzie chłodzenia, aby określić dokładną lokalizację i wagę wycieku.

Kolejnym miejscem do sprawdzenia pod kątem ewentualnej usterki jest uszczelka wlotu.

Otwórz maskę samochodu i poszukaj uszczelki wlotowej - możesz potrzebować instrukcji obsługi samochodu, jeśli nie jesteś zaznajomiony z komorą silnika. Jest tam uszczelka, która uszczelnia kolektor dolotowy do głowicy. Jest to element, który jest odpowiedzialny za dystrybucję mieszanki paliwowo-powietrznej do różnych komór, a jeśli jest wadliwy, płyn chłodzący będzie wyciekać do komory spalania, co prowadzi do słodkiego zapachu w spalinach.

Jeśli nie ma widocznych uszkodzeń, przejdź do uszczelki głowicy. Uszczelka głowicy uszczelnia głowicę cylindra i zapobiega przedostawaniu się płynu chłodzącego do komory spalania. Jeśli jest uszkodzona, płyn chłodniczy może swobodnie przedostawać się do komory spalania, co prowadzi do powstawania białego dymu o słodkim zapachu.

Jeżeli po sprawdzeniu obu części nie można znaleźć żadnej usterki, to radzę skorzystać z pomocy mechanika. Wszelkie znalezione uszkodzenia mogą być nieco drogie w naprawie, ale na dłuższą metę wydłużą żywotność Twojego samochodu.

Z tego wynika, że białym dymem z wydechu należy się martwić tylko wtedy, gdy jest gęsty, ma słodki zapach lub nie znika w ciągu 2 minut od uruchomienia silnika. Jeśli Twój samochód nadal produkuje biały dym po upływie określonego czasu, musisz jak najszybciej rozwiązać problem i naprawić go.

You May Also Like.

Bartosz Węglarz

Redakcja swt4x4.pl