1 czerwca 2022 Udostępnij

Zużycie opony wewnętrznej - przyczyny i jak je naprawić

Utrzymanie opon w dobrym stanie jest bardzo ważne, dlatego należy często sprawdzać ciśnienie w oponach i wykonywać regularne przeglądy. Ale co jest przyczyną zużycia opon wewnętrznych i jak można temu zaradzić?

Najczęstszą przyczyną zużycia opon wewnętrznych jest nieprawidłowa geometria kół, czy to zły kąt pochylenia kół, czy zły kąt zbieżności. Jednak przyczyną problemów ze zbieżnością mogą być także uszkodzone tuleje wahaczy, zużyte przeguby kulowe lub uszkodzone elementy zawieszenia, które prowadzą do ich zużycia.

W tym artykule omówimy bardziej szczegółowo możliwe przyczyny, a także dowiemy się, jak można zmniejszyć zużycie opon i przyjrzymy się kilku innym typom zużycia opon!

Spis treści pokaż Przyczyny zużycia opon wewnętrznych 1. Złe kąty pochylenia kół 2. Nieprawidłowy kąt zbieżności 3. Uszkodzone tuleje wahaczy 4. Zła wewnętrzna lub zewnętrzna końcówka drążka kierowniczego 5. Zużyte przeguby kulowe 6. Złe elementy zawieszenia Jak zmniejszyć zużycie opony wewnętrznej 1. Regularnie ustawiaj zbieżność kół 2. Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach 3. Wyważaj opony 4. Wymień zużyte elementy zawieszenia Inne problemy związane z zużyciem opon 1. Zużycie krawędzi barków 2. Zużycie środkowej części opony 3. Cupping 4. Zużycie ukośne lub plamiste

Przyczyny zużycia opony wewnętrznej

1. Złe kąty pochylenia kół

Podczas ustawiania geometrii kół zawsze sprawdza się kąt pochylenia kół. Pomiar ten polega na sprawdzeniu pochylenia opony, czy jest ono na zewnątrz czy do wewnątrz, patrząc z przodu lub z tyłu.

Dodatni kąt pochylenia oznacza, że opona jest odchylona od górnej krawędzi. Z drugiej strony, ujemny kąt pochylenia oznacza, że opona jest skierowana do wewnątrz w kierunku samochodu. Zbyt duży ujemny kąt pochylenia spowoduje wewnętrzne zużycie opony.

2. Nieprawidłowy kąt zbieżności

Kąt zbieżności określa położenie opon względem siebie oraz względem osi centralnej samochodu. Kąt ten obserwuje się z przodu pojazdu, patrząc na krawędzie obu opon.

Zbieżność kół do wewnątrz oznacza, że obie opony są skierowane do wewnątrz, natomiast zbieżność kół do wewnątrz oznacza, że są one skierowane na zewnątrz. Gdy zbieżność jest duża, można zauważyć znaczne zużycie wewnętrznych krawędzi opony, ponieważ guma jest przesuwana po powierzchni drogi.

RELATED: 5 objawów nieprawidłowej geometrii kół (dlaczego warto ją naprawić)

3. Uszkodzone tuleje wahaczy

Wahacze stanowią element łączący zwrotnice z podwoziem. Zazwyczaj są to górne i dolne wahacze, oba wyposażone w tuleje elastomerowe i gumowe, które służą jako punkt obrotu z podwoziem.

Gdy tuleje wahaczy się starzeją, ulegają uszkodzeniu. Powoduje to luz na styku z podwoziem, co zmienia kąty pochylenia kół. Powoduje to nierównomierne zużycie, które występuje najczęściej na wewnętrznej powierzchni.

RELATED: 5 oznak uszkodzonej tulei wahacza (i koszt wymiany)

4. Uszkodzona wewnętrzna lub zewnętrzna końcówka drążka kierowniczego

Drążki kierownicze sterują układem kierowniczym pojazdu. Kiedy obracasz kierownicą, naciska ona na zwrotnicę i w ten sposób samochód skręca. W samochodzie znajdują się dwa rodzaje drążków kierowniczych: jeden jest przykręcony do zwrotnicy lub wrzeciona, a drugi opiera się bardziej na drążku kierowniczym.

Jeśli jeden z nich ulegnie zużyciu, spowoduje to rozregulowanie geometrii kół, a w konsekwencji zużycie opon wewnętrznych lub zewnętrznych. Można podnieść przednie koła za pomocą podnośnika podłogowego, a następnie potrzeć i spróbować poruszyć przednimi oponami, aby sprawdzić, czy wyczuwalny jest luz przy próbie ich rozkołysania.

ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego (i koszt wymiany)

5. Zużyte przeguby kulowe

Gdy przeguby kulowe ulegają zużyciu, może ucierpieć także zbieżność i dojść do nierównomiernego zużycia opon. Jeśli opona wewnętrzna zużywa się, prawdopodobnie ma to związek z dolnymi przegubami kulowymi.

Ta konstrukcja kuli i gniazda jest niezbędna do utrzymania wahaczy na zwrotnicach. Gdy przeguby kulowe są w dobrym stanie, nie ma problemu. Jednak z upływem czasu przeguby kulowe starzeją się i pozwalają na większy luz. Luz ten powoduje ruch zwrotnicy na zewnątrz, co powoduje zmianę kąta pochylenia kół.

6. Złe elementy zawieszenia

Istnieje wiele aspektów zawieszenia, które mogą powodować wewnętrzne zużycie opon. Na przykład, jeżeli sprężyny lub amortyzatory nie pochłaniają drgań z drogi w sposób prawidłowy, opony nie będą się toczyć po nawierzchni w sposób prawidłowy.

Jeśli zauważysz zużycie opon po zamontowaniu zestawu podnoszącego, może to być spowodowane brakiem ustawienia kół w osi. Za każdym razem, gdy będziesz manipulować przy układzie zawieszenia, powinieneś ponownie ustawić koła w osi.

Jak zmniejszyć zużycie opon wewnętrznych

1. Regularnie wykonuj geometrię kół

Ważne jest, aby co 6 000 mil lub raz w roku przeprowadzać geometrię kół. Podczas jazdy koła napotykają na liczne nierówności drogi, które mogą spowodować utratę zbieżności. Przed wykonaniem geometrii kół mechanik sprawdzi również elementy zawieszenia, aby sprawdzić, czy nie trzeba ich wcześniej wymienić.

Jeśli regularnie przeprowadzasz geometrię kół, nie musisz się martwić o wewnętrzne zużycie opon. Wiesz też, że chronisz elementy zawieszenia, aby zapewnić sobie lepszą jazdę.

RELATED: Średni koszt geometrii kół (przód, tył i 4 koła)

2. Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach

Jeśli jeździsz samochodem z niskim ciśnieniem w oponach, narażasz je na wewnętrzne zużycie. Gdy ściana boczna nie jest w stanie utrzymać ciężaru pojazdu, zmusza to nietypowe części opony do kontaktu z nawierzchnią drogi.

Dlatego właśnie należy często sprawdzać ciśnienie w oponach. Zalecamy sprawdzanie ciśnienia co miesiąc lub zawsze, gdy temperatura gwałtownie się zmienia. Zalecane ciśnienie można znaleźć na ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy.

3. Wyważanie opon

Jeśli jesteś jak większość kierowców, zapominasz o wyważeniu opon do czasu, aż się zużyją. Wtedy może być już za późno, dlatego najlepiej sprawdzać je okresowo. Wyważanie opon powinno się przeprowadzać co najmniej raz na dwa lub trzy lata. Należy je także wyważyć, gdy montowany jest nowy komplet.

Wyważenie opon zajmuje tylko kilka minut. Ponadto pomaga uzyskać lepszą jakość jazdy, która lepiej tłumi nierówności i niedoskonałości.

4. Wymień zużyte elementy zawieszenia

Jeśli elementy zawieszenia są zużyte, będzie to miało ogromny wpływ na jazdę i zużycie opon. Jeśli zauważysz, że tylko jedna opona zużywa się nierównomiernie, może to być spowodowane uszkodzeniem części zawieszenia. Regularne kontrole zawieszenia mogą jednak pomóc w uniknięciu tego problemu.

Gdy tylko zauważysz, że coś jest nie tak, wymień daną część. W niektórych przypadkach możliwa jest naprawa, a w innych konieczne jest wymontowanie części w celu jej wymiany. Tak czy inaczej, problemy z zawieszeniem mogą powodować niebezpieczne warunki jazdy, więc nie warto ryzykować.

Inne problemy związane z zużyciem opon

1. Zużycie krawędzi barków

Gdy w oponach jest zbyt niskie ciśnienie, krawędzie opony mają większy kontakt z nawierzchnią, co powoduje ich szybsze zużycie. Można temu zapobiec, utrzymując odpowiednie ciśnienie w oponach.

Jeśli zauważysz zużycie krawędzi na obu barkówkach, możliwe, że zbyt ostro pokonujesz zakręty. Może to również oznaczać, że ostatnia wymiana opon nie została przeprowadzona prawidłowo.

2. Zużycie środkowej części

Najczęściej opony te są przepompowane. Gdy w oponie jest zbyt dużo powietrza, środkowa część bieżnika ma zbyt duży kontakt z nawierzchnią.

Jazda na przepompowanych oponach może być równie niebezpieczna, jak na niedopompowanych. Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach, aby przedłużyć ich żywotność i zachować bezpieczeństwo.

3. Cupping

Jeśli na bieżniku występują wgłębienia lub na oponie losowo pojawiają się gładkie plamy, może to oznaczać problem z zawieszeniem. Jakaś część jest wygięta lub zużyta.

Możliwe, że niedawno uderzyłeś w dziurę w jezdni lub krawężnik, co spowodowało uszkodzenie. Wymieniając części, można uniknąć dalszych problemów.

4. Zużycie po przekątnej lub w płatach

Gdy na oponach pojawiają się plamy zużycia, oznacza to, że nie są one wyważone. Ponieważ opony przeskakują po powierzchni drogi, zużywają się nierównomiernie.

Należy zlecić ich rotację, wyważenie i ustawienie w osi. Te czynności zapobiegną dalszemu zużywaniu się opon w dziwny sposób.

Patryk Wójcik

Redakcja swt4x4.pl