10 maja 2022 Udostępnij

Samochód traci moc podczas przyspieszania? (Oto przyczyny)

Podobnie jak wszystkie mechaniczne urządzenia na świecie, również samochody są narażone na uszkodzenia.

Jeśli jedna z ważnych części silnika samochodu ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że samochód straci moc podczas przyspieszania.

Silnik samochodowy może nie otrzymywać wystarczającej ilości paliwa lub może wystąpić problem z zasilaniem silnika energią elektryczną.

W tym artykule omówimy różne przyczyny utraty mocy przez samochód podczas przyspieszania. Przyjrzyjmy się pokrótce najczęstszym przyczynom:

Najczęstszą przyczyną utraty mocy przez samochód podczas przyspieszania jest zatkanie filtra paliwa lub filtra powietrza w silniku. Może to być również spowodowane uszkodzeniem czujnika zakłócającego mieszankę paliwowo-powietrzną, takiego jak czujnik MAF lub czujnik O2.

Są to najczęstsze przyczyny tego typu problemów, ale nie są to wszystkie możliwe przyczyny. Poniżej znajduje się znacznie bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn utraty mocy przez samochód podczas przyspieszania.

Spis treści pokaż 10 Przyczyny utraty mocy przez samochód podczas przyspieszania 1. Zatkany filtr paliwa (zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i gazu) 2. Zatkany/zanieczyszczony filtr powietrza (zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i gazowych) 3. Zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych 4. Uszkodzenie czujnika MAF (silniki gazowe) 5. Uszkodzenie czujnika tlenu (silniki gazowe) 6. Uszkodzone wtryskiwacze paliwa (zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i gazowych) 7. Pompa paliwa (silniki gazowe) 8. Zużyte świece zapłonowe (silniki gazowe) 9. Słaba kompresja w cylindrach (zarówno Diesel, jak i gaz) 10. Wadliwa turbosprężarka / nieszczelność rury doładowania (Diesel i benzyna)

10 Przyczyn, dla których samochód traci moc podczas przyspieszania

1. Zatkany filtr paliwa (Diesel i gaz)

Filtr paliwa ma za zadanie filtrować paliwo przed dostaniem się do silnika i komory spalania. Jeśli filtr paliwa zostanie zatkany i paliwo nie dotrze do komory silnika w odpowiedniej ilości, silnik nie będzie pracował na optymalnym poziomie.

Podczas przyspieszania można odnieść wrażenie, że traci moc. Dlatego w takiej sytuacji pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest sprawdzenie filtra paliwa.

Filtr paliwa znajduje się we wnęce silnika lub w pobliżu zbiornika paliwa w bagażniku samochodu. Jeśli filtr paliwa jest zatkany, można go wymienić u mechanika, który zapłaci za to bardzo niewielką kwotę.

2. Zatkany/zabrudzony filtr powietrza (zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i gazu)

Do prawidłowego działania silnik potrzebuje czystego powietrza. Kurz i inne cząstki stałe mogą uszkodzić komorę spalania. Dlatego powietrze, które trafia do układu powinno być zawsze czyste. Aby to zapewnić, filtr powietrza jest umieszczany tuż przed korpusem przepustnicy.

Gdy tylko przepustnica zostanie otwarta, powietrze jest zasysane i przechodzi przez specjalny filtr powietrza, który oczyszcza je z kurzu i innych szkodliwych cząstek. Filtr powietrza ulega uszkodzeniu po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, dlatego najlepiej wymieniać go przy każdej wymianie oleju.

3. Zatkany katalizator lub filtr cząstek stałych

Wydech usuwa z silnika wszystkie szkodliwe i niepotrzebne gazy. Im szybciej wydech wydali te gazy, tym szybciej silnik będzie mógł wznowić spalanie.

Dlatego, jeśli samochód może wydalać gazy szybciej niż je produkuje, pracuje szybko i płynnie.

Jeśli jednak na drodze stoi jakaś przeszkoda, na przykład zatkany katalizator lub zatkany wydech, silnik traci moc.

4. Awaria czujnika MAF (silniki gazowe)

Czujnik przepływu masowego powietrza (MAF) mierzy ilość powietrza potrzebną do przyspieszenia samochodu. Po uzyskaniu tej informacji wysyła ją do ECU, który powiadamia o odpowiednim otwarciu przepustnicy.

Jeśli filtr MAF jest uszkodzony i nie mierzy prawidłowo przepływu powietrza, może dojść do poważnego spadku mocy. Czujniki mogą się zużywać z powodu ciepła i kurzu. Regularne ich czyszczenie może poprawić ich działanie.

5. Awaria czujnika tlenu (silniki gazowe)

MAF mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika, a czujnik tlenu mierzy ilość gazów wydostających się z silnika. Dlatego znajduje się on w rurze wydechowej. Jeśli odczyty MAF zgadzają się z odczytami czujnika tlenu, oznacza to, że samochód jest w doskonałym stanie technicznym.

Czujnik tlenu ma również wpływ na układ wtrysku paliwa, dlatego jego prawidłowe działanie jest niezbędne do bezproblemowej pracy samochodu.

Uszkodzenie czujnika tlenu O2 może spowodować obniżenie mocy silnika, co spowoduje utratę mocy podczas przyspieszania.

6. Wadliwe wtryskiwacze paliwa (zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i gazowych)

Wtryskiwacze paliwa wprowadzają paliwo do komory spalania. Robią to, podając paliwo pod wysokim ciśnieniem, podobnie jak w przypadku rozpylania. Aby mogło dojść do spalania, wtryskiwacze muszą rozpylić do komory spalania dokładnie taką ilość paliwa, jaka jest potrzebna.

W przypadku nawet niewielkiego błędu w obliczeniach cykl spalania może zostać zakłócony, co spowoduje utratę mocy, a w najgorszym przypadku uszkodzenie krzywek lub tłoków.

7. Pompa paliwowa (silniki gazowe)

Pompa paliwowa dostarcza paliwo ze zbiornika paliwa do silnika. Pompa paliwowa musi być wystarczająco wydajna, aby mogła podawać paliwo pod wysokim ciśnieniem. Jeśli ciśnienie jest niskie, wtryskiwacze paliwa nie będą w stanie wtrysnąć odpowiedniej ilości paliwa do komory spalania, co spowoduje utratę mocy.

Uszkodzona pompa paliwowa nie będzie stwarzać problemów przy niskich prędkościach obrotowych, ale może być niewystarczająca, gdy zależy nam na szybkim przyspieszeniu. Pompy paliwowe mają zwykle długą żywotność, więc sprawdzenie pompy paliwowej w samochodzie nie powinno być pierwszą czynnością.

8. Zużyte świece zapłonowe (silniki gazowe)

Świece zapłonowe są częścią silnika, co może powodować problemy z jego mocą. Wytwarzają one iskrę, która powoduje eksplozje w komorze spalania. Bez nich samochód nie będzie nawet pracował.

Jeśli tracisz moc, w niektórych rzadkich przypadkach problemem mogą być uszkodzone świece zapłonowe. Najczęściej można zauważyć zużyte świece zapłonowe, gdy w samochodzie występuje przerwa w zapłonie.

Jeśli silnik Twojego samochodu nie brzmi tak jak zwykle, istnieje prawdopodobieństwo, że świeca zapłonowa jest zużyta i samochód pracuje na jednym cylindrze mniej niż zwykle.

9. Słaba kompresja cylindrów (zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i gazu)

Cylindry w silniku muszą być szczelnie zamknięte, aby mogły powstrzymać eksplozje zachodzące w ich wnętrzu. Samochód działa na tej podstawowej zasadzie. Jeśli stopień sprężania jest wysoki, cała moc eksplozji jest wykorzystywana do napędzania tłoków. Jeśli jednak dojdzie do nieszczelności, stopień sprężania spada.

W uproszczeniu oznacza to, że cylinder nie jest w stanie skompresować eksplozji, a moc nie jest w całości przekazywana na koła. Może to prowadzić bezpośrednio do utraty mocy podczas przyspieszania.

10. Wadliwa turbosprężarka / nieszczelność rury doładowania (zarówno w przypadku silników wysokoprężnych, jak i benzynowych)

Jeśli Twój samochód jest wyposażony w turbosprężarkę, turbosprężarka jest prawdopodobnie uszkodzona. Turbosprężarka daje silnikowi wiele dodatkowych koni mechanicznych, a bez niej Twój samochód będzie się czuł jak traktor.

Jeszcze bardziej prawdopodobne jest to, że poluzowała się rura doładowania turbosprężarki, przez co turbosprężarka nie zwiększa ciśnienia w turbinie. Spowoduje to poważny spadek osiągów silnika i może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Mateusz Kalita

Redakcja swt4x4.pl