14 czerwca 2022 Udostępnij

Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimą?

Wiesz, jak ważne jest utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach, jeśli chcesz być bezpieczny na drodze, ale co się dzieje, gdy nadchodzi zima? Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimą i czy należy zmieniać pomiar? Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ciśnienie w oponach powinno być inne, gdy temperatura jest niższa.

W tym poradniku przyjrzymy się temu, co dzieje się z oponami zimą. Przedstawiamy nie tylko praktyczne porady, jak ustawić ciśnienie w oponach, ale także cenne wskazówki dotyczące utrzymania ich w jak najlepszej kondycji.

Spis treści pokaż Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimą? Co wpływa na ciśnienie w oponach w niskich temperaturach? Niebezpieczeństwa związane z niskim ciśnieniem w oponach 1. Wydłużony czas hamowania 2. Spadek oszczędności paliwa 3. Słaba sterowność 4. Krótsza żywotność opony Wskazówki dotyczące sprawdzania/regulowania ciśnienia w oponach 1. Sprawdzaj, gdy opony są zimne 2. Stosuj się do zaleceń fabrycznych 3. Używaj wysokiej jakości narzędzi 4. Często sprawdzaj/reguluj

Jakie powinno być ciśnienie w oponach zimą?

Jeśli sprawdzisz instrukcję obsługi, dowiesz się, jak należy ustawić ciśnienie w oponach na warunki zimowe. W większości przypadków ciśnienie jest o 3-5 psi wyższe niż podczas jazdy w lecie lub w cieplejszych miesiącach. Dlatego, jeśli opony powinny być napompowane do ciśnienia 30-33 psi, zimą należy je napompować do 33-38 psi.

To dodatkowe ciśnienie pozwala na łatwiejsze poruszanie się po zaśnieżonych drogach. Gdy ciśnienie w oponach spada, zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska hydroplane lub utknięcia pojazdu. Można wtedy łatwo stracić panowanie nad pojazdem.

Ponadto przy odpowiednim ciśnieniu w oponach jazda jest bardziej niezawodna. Niedopompowane opony prowadzą do zmniejszenia zużycia paliwa, zwiększonego zużycia bieżnika i pogorszenia osiągów.

CZYTAJ WIĘCEJ: Jak znaleźć prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu (4 kroki)

Co zimna pogoda robi z ciśnieniem w oponach?

W zimie ciśnienie w oponach spada o około 1 psi na każde 10 stopni poniżej temperatury. W miarę jak robi się coraz chłodniej, należy uważnie kontrolować ciśnienie w oponach.

Czy brak ciśnienia jest spowodowany ucieczką powietrza w zimnych miesiącach? Nie, zamiast tego wraz ze spadkiem temperatury powietrze w oponie zaczyna się skraplać.

Jeśli pojazd jest wyposażony w system TPMS, nie trzeba tak dokładnie kontrolować stanu opon. Czujniki te powinny ostrzegać o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach.

Niebezpieczeństwa związane z niskim ciśnieniem w oponach

1. Wydłużony czas hamowania

Hamulce współpracują z oponami w celu zatrzymania pojazdu przed zderzeniem z innym pojazdem. Gdy w oponach jest zbyt niskie ciśnienie, trudniej jest zatrzymać pojazd.

Im mniej powietrza znajduje się w oponach, tym bardziej prawdopodobne jest, że wpadną one w poślizg, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Ponadto wraz ze spadkiem ciśnienia znacznie pogarsza się czas hamowania.

2. Spadek zużycia paliwa

Gdy samochód nie pracuje na optymalnym poziomie, można spodziewać się spadku zużycia paliwa. Przy niedopompowanych oponach silnik pracuje ciężej, aby wprawić je w ruch obrotowy.

Amerykański Departament Energii szacuje, że na każde obniżenie ciśnienia w oponach o jeden psi przypada spadek zużycia paliwa o 0,2%. Oznacza to sporo pieniędzy, które możesz wyrzucić w błoto.

3. Słaba sterowność

Opony są jedyną częścią samochodu mającą kontakt z nawierzchnią. Od nich zależy, jak samochód radzi sobie z prowadzeniem i manewrowaniem.

Gdy w oponie jest za mało powietrza, ścianki boczne zaczynają się bardziej uginać, zwłaszcza podczas hamowania lub pokonywania zakrętów. Taki stan powoduje, że bieżnik staje się elastyczny, przez co traci stabilność i trakcję. Kierowanie pojazdem wiąże się z mniejszą kontrolą.

Jeśli próbujesz uniknąć wypadku, możesz stracić możliwość jego powstrzymania. Spadek ciśnienia w oponach uniemożliwia uzyskanie przyczepności i szybkości reakcji, które są niezbędne w sytuacjach awaryjnych.

4. Krótsza żywotność opon

Gdy w oponach jest zbyt niskie ciśnienie, bieżnik ulega coraz większemu zużyciu. Im dłużej pozostawiasz niedopompowane opony, tym gorszy jest ich stan.

Z czasem bieżnik staje się tak zużyty, że nie pozostaje nic innego, jak kupić nowe opony. Dbając o pompowanie, obracanie i wyważanie opon, można było znacznie wydłużyć ich żywotność.

RELATED: Czy jazda z niskim ciśnieniem w oponach jest niebezpieczna? (i co należy zrobić)

Wskazówki dotyczące sprawdzania/regulowania ciśnienia w oponach

1. Sprawdzaj, gdy opony są zimne

Nigdy nie należy sprawdzać ciśnienia w oponach po wyruszeniu na przejażdżkę. Opony są ciepłe i odczyt nie będzie dokładny.

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać przed wyjściem rano na drogę. Jeśli musisz to zrobić po jeździe, daj oponom godzinę na ochłodzenie się.

2. Stosuj się do zaleceń fabrycznych

Zawsze należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących prawidłowego ciśnienia w oponach. Informacje te można również znaleźć na ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy.

Będzie tam podane, jakie ciśnienie powietrza jest potrzebne w zimnych oponach. Poza tym można dodać kilka psi na zimniejsze miesiące.

3. Używaj narzędzi wysokiej jakości

Konserwacja samochodu jest tak dobra, jak narzędzia, których używasz. Chociaż pneumatyka na stacji benzynowej jest dobra w razie potrzeby, zalecamy posiadanie własnych narzędzi w domu.

Na początek warto kupić trwały i niezawodny ciśnieniomierz do opon. Dzięki temu poręcznemu manometrowi można sprawdzić ciśnienie w oponach w dowolnym miejscu i czasie. Powinieneś także mieć sprężarkę powietrza o wysokiej jakości, aby móc napełnić opony.

CZYTAJ WIĘCEJ: Jak używać pompki na stacji benzynowej i prawidłowo pompować opony?

4. Częste sprawdzanie/regulowanie

Gdy pogoda jest łagodna, ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. Gdy robi się chłodniej, należy sprawdzać je dwukrotnie.

Aby sprawdzić ciśnienie w oponach, należy umieścić trzonek zaworu w bezpiecznym miejscu. Nie chcesz go zgubić podczas pracy przy oponach.

Przyłóż manometr do trzonka i mocno go dociśnij. Na chwilę może być słyszalny syczący dźwięk, ale powinien ustąpić w miarę spuszczania powietrza. Miernik do opon pokaże odczyt w psi.

Należy dopasować je do zaleceń producenta. Jeżeli ciśnienie powietrza jest zbyt wysokie, należy naciskać na zawór, aż ujdzie z niego niewielka ilość powietrza. Ponownie sprawdź ciśnienie, aby upewnić się, że jest prawidłowe. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, należy podłączyć sprężarkę powietrza do trzpienia zaworu i napełnić go. Dwukrotnie sprawdzić ciśnienie i z powrotem założyć zaślepkę trzonka zaworu.

Bartosz Węglarz

Redakcja swt4x4.pl