21 kwietnia 2022 Udostępnij

5 Symptomy wygiętego korbowodu (i koszt wymiany)

Nikt nie chce mieć do czynienia z awarią silnika, ale to się zdarza, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z wygiętym korbowodem. Stan ten znany jest również jako "wyrzucenie korbowodu" lub po prostu "wyrzucony korbowód", ale co to oznacza?

Przyjrzyjmy się bliżej roli korbowodów w silniku. Sprawdzamy również, jakie objawy można zauważyć, gdy korbowody zawiodą, i omawiamy najważniejsze przyczyny tej usterki. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem wygiętego korbowodu jest niska kompresja silnika, co prowadzi do przerwania pracy silnika i sygnalizuje zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Może to również powodować głośne odgłosy pracy silnika lub zatarcie silnika.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów zgiętego korbowodu:

Spis treści pokaż Symptomy wygiętego korbowodu 1. Niska kompresja silnika 2. Stukanie drążka 3. Wygięty lub uszkodzony drążek 4. Niskie ciśnienie oleju 5. Zapieczony silnik Przyczyny awarii korbowodu 1. Zalany silnik 2. Zapłon wstępny lub detonacja 3. Nadmierne obroty 4. Dodawanie modyfikacji Położenie korbowodu Funkcja Koszt wymiany korbowodów

Symptomy wygiętego drążka łączącego

1. Niska kompresja silnika

Na początku, lekko wygięty korbowód może nie dawać żadnych zauważalnych objawów. Jednak w miarę dalszego wyginania się pręta będzie on powodował brak kompresji w danym cylindrze.

Aby ustalić, czy winowajcą jest wygięty drążek, należy wykonać test kompresji. Jeśli próba sprężania wykaże, że wszystkie cylindry są w granicach 10% od siebie, prawdopodobnie z prętami nie dzieje się nic złego. Zamiast tego trzeba będzie przeprowadzić test szczelności w celu dalszej diagnostyki.

2. Stukanie prętów

Określenie "stukanie drążków" wystarczy, abyś zadrżał w butach - i tak powinno być. Jeśli podczas pracy silnika słychać stukanie, może to świadczyć o problemach z korbowodami. Ten powtarzający się dźwięk będzie narastał wraz ze wzrostem obciążenia silnika.

Po pewnym czasie hałas może zniknąć. Dzieje się tak, gdy olej przepłynął przez silnik i spowodował lepsze smarowanie. Nawet jeśli na razie dźwięk zniknął, powróci przy następnym uruchomieniu silnika, jeśli winę za to ponosi korbowód lub łożysko.

ZWIĄZANE: Co to jest stukanie drążka? - Przyczyny, objawy i koszty naprawy

3. Wygięty lub uszkodzony drążek

Jeżeli nie dokonujesz fizycznej kontroli silnika, nie jest to najłatwiejsza do zauważenia usterka. Aby wizualnie sprawdzić pręty, trzeba rozebrać silnik.

Jeśli jednak silnik jest w trakcie pracy lub przebudowy, mechanik powinien przeprowadzić kontrolę korbowodów. Na szczęście w razie problemu znacznie łatwiej jest wymienić wygięty drążek, gdy silnik jest już rozebrany.

4. Niskie ciśnienie oleju

Gdy korbowód ulegnie uszkodzeniu lub awarii, silnik będzie szybko tracił olej. Ta nagła zmiana spowoduje zmianę ciśnienia oleju. Spadek ciśnienia można zauważyć na wskaźniku oleju umieszczonym na desce rozdzielczej. W przypadku spadku ciśnienia może również zapalić się lampka ostrzegawcza.

Nigdy nie należy jeździć samochodem z niskim ciśnieniem oleju. Brak smarowania może spowodować przegrzanie silnika, co wiąże się z dodatkowymi kosztami naprawy.

POWIĄZANE: 4 Symptomy niskiego ciśnienia oleju, przyczyny i jak sprawdzić ciśnienie oleju

5. Zatarty silnik

Rzucone drążki są znane z zgaśnięcia lub zatarcia silnika. Nietrudno poznać, kiedy silnik się zatarł, ponieważ nie można go obrócić ręcznie kluczem do śruby koła pasowego wału korbowego. W normalnych warunkach silnik można obrócić ręcznie, jeżeli nie daje się uruchomić.

Wyrzucone pręty powodują również głośny brzęk lub metal wylatujący z silnika. Usterka ta może prowadzić do powstania ogromnej dziury w bloku silnika i ogromnej kałuży oleju pod samochodem.

Przyczyny awarii korbowodów

Najczęstszymi przyczynami zgięcia korbowodu są detonacja lub zbyt wysokie obroty. Jeśli wiesz, że jeździłeś w głębokiej wodzie, mogło to spowodować zalanie silnika, prowadząc do blokady wodnej, która z łatwością spowoduje wygięcie korbowodów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista przyczyn zgięcia korbowodu:

1. Zalany silnik

Powietrze jest ściśliwe, ale ciecz nie. Gdy silnik jest wypełniony płynem zamiast powietrzem, prowadzi to do blokady wodnej.

Gdy silnik jest zablokowany, istnieje ryzyko wygięcia korbowodu w momencie uruchomienia pojazdu. Aby do tego nie doszło, należy usunąć wodę z silnika przed jego uruchomieniem.

2. Zapłon wstępny lub detonacja

Oba te terminy oznaczają, że spalanie przebiega nieprawidłowo. Mieszanka paliwowo-powietrzna w komorze spalania musi zapalać się i detonować w określonych odstępach czasu, aby zapewnić niezawodne działanie silnika.

Do przedwczesnego zapłonu i detonacji prowadzi jednak kilka czynników, takich jak stosowanie paliwa o niższej liczbie oktanowej, nagar i przesunięcie zapłonu. Każde z tych zdarzeń prowadzi do nieprawidłowego ciśnienia w cylindrze, co może spowodować wygięcie lub złamanie pręta.

ZWIĄZANE: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego

3. Nadmierne obroty

Gdy silnik pracuje na wyższych obrotach, na korbowody działa większa siła, ponieważ tłoki zwiększyły prędkość. Jeśli silnik samochodowy pracuje na wyższych obrotach niż powinien, może być konieczna jego wymiana.

Niektóre nowoczesne silniki mają wbudowane środki bezpieczeństwa zapobiegające nadmiernym obrotom. Po przekroczeniu granicy obrotów, aby zapobiec uszkodzeniu, może nastąpić odcięcie paliwa.

W wielu przypadkach uszkodzenie to występuje w pojazdach z ręczną skrzynią biegów, które nie są wyposażone w zabezpieczenia przed awarią. Zrzucenie biegu na zbyt niski poziom może spowodować zbyt wysoki wzrost liczby obrotów na minutę, co może doprowadzić do katastrofalnej awarii.

4. Dodawanie modyfikacji

Jeśli do pojazdu dodano optymalizatory silnika lub inne części, może być konieczne przeprowadzenie tuningu, aby utrzymać prawidłową pracę silnika. W przeciwnym razie silnik będzie przekraczał swoje możliwości, co może spowodować wyrzucenie drążka.

Ponadto należy zachować szczególną ostrożność podczas instalacji nowego wlotu powietrza, regulatora doładowania, turbo lub wydechu. Musisz uwzględnić ten nowy sprzęt i odpowiednio dostroić silnik, jeśli nie chcesz uszkodzić korbowodów.

Położenie korbowodów

Korbowód jest integralną częścią silnika spalinowego. Jest on zamontowany na wale korbowym i połączony z łożyskiem.

Na dużym końcu znajduje się przykręcona nasadka łożyska korbowodu. Większość korbowodów jest pusta w środku i może być wykonana z różnych materiałów, takich jak stal mikrostopowa, wysokiej jakości aluminium, metale spiekane, tytan i CFRP.

Funkcja

Korbowód jest odpowiedzialny za utworzenie połączenia między wałem korbowym a tłokiem, które umożliwia przenoszenie mocy. Drążki te przekształcają liniowy ruch w górę i w dół tłoka w ruch kołowy wału korbowego samochodu.

Korbowód zawiera łożyska umieszczone między wałem korbowym a korbowodem. Łożyska te zapobiegają ocieraniu się metalu o metal i zapewniają odpowiednie smarowanie podczas obrotu wału korbowego.

Górna część korbowodu jest połączona z tłokiem za pomocą sworznia. Sworzeń ten jest często określany jako sworzeń przegubowy, sworzeń tłokowy lub sworzeń przegubowy.

Pręty łączące poddawane są dużym naprężeniom i naprężeniom, co prowadzi do ich osłabienia. Jeśli stanie się słaby, nie będzie w stanie wytrzymać ciśnienia powstającego podczas spalania i może się złamać lub wygiąć. Taka usterka prowadzi do awarii silnika, ponieważ uszkodzony korbowód powoduje problemy z suwami mocy, suwami sprężania, suwami wydechu i suwami wlotu.

Koszt wymiany korbowodów

Wymiana wygiętego korbowodu będzie kosztować 3000 USD lub więcej za części i robociznę. Jednak niektóre pojazdy będą wymagały całkowitej wymiany silnika, zwłaszcza jeśli mają wyrzucony korbowód. Dodatkowo, koszt naprawy samochodów luksusowych i większych modeli może czasami sięgać 5 000 USD lub więcej.

Bartosz Węglarz

Redakcja swt4x4.pl