3 maja 2022 Udostępnij

5 przyczyn hałasu łożyska koła (i jego brzmienie)

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś radości z powodu uszkodzenia łożyska koła? Jeśli tak, to wiesz, że to naprawdę nie jest radosna okazja, którą warto świętować.

Łożyska kół Twojego pojazdu zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić obracanie się kół przy jak najmniejszym tarciu, niezależnie od piasty pojazdu. Choć większość łożysk jest zaprojektowana tak, aby wytrzymać tysiące kilometrów.

W końcu jednak ulegają zużyciu, a wczesną wskazówką, kiedy łożyska są zużyte i wymagają wymiany, jest wydawany przez nie dźwięk.

Zawartość show Jak brzmi uszkodzone łożysko koła? 5 najczęstszych przyczyn hałasu łożyska koła 1. Brak smaru 2. Słona woda 3. Brak użytkowania 4. Usterki zawieszenia powodujące nadmierne obciążenie łożyska 5. Uderzenie w koło podczas wypadku

Jak brzmi uszkodzone łożysko koła?

Głośne łożysko koła wydaje warczący lub piszczący dźwięk podczas jazdy z dużą prędkością. Jest on szczególnie zauważalny, jeśli staje się głośniejszy lub cichszy przy lekkim skręcie w lewo lub w prawo.

Hałaśliwe łożysko koła może powodować cały szereg różnych dźwięków, w zależności od tego, jaka część łożyska uległa awarii.

Na przykład, jeśli łożysko utraciło smar i pracuje na sucho, można spodziewać się metalicznego odgłosu tarcia w uszkodzonym kole.

Jeśli natomiast w łożysku wystąpił nadmierny luz, będzie ono wydawać słabo brzmiący odgłos dudnienia, a uszkodzone koło będzie się obracać.

Zewnętrzna część oprawy może czasami poluzować się w piaście i może obracać się razem z wewnętrzną częścią łożyska. To tarcie zewnętrznej bieżni łożyska o wewnętrzną część piasty spowoduje powstanie głośniejszego odgłosu skrobania, ponieważ te dwie powierzchnie są zmuszone do ocierania się o siebie.

5 najczęstszych przyczyn hałasu łożyska koła

Najczęstszą przyczyną hałasu łożyska koła jest suche łożysko koła z powodu braku smaru. Może się to zdarzyć z powodu wycieku lub dostania się słonej wody do łożyska.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista pięciu najczęstszych przyczyn hałaśliwego łożyska koła.

1. Brak smaru

Smar w łożysku koła jest naprawdę jednym z najważniejszych aspektów zapewnienia, że łożysko koła będzie trwać tak długo, jak to możliwe. Tak długo, jak łożysko jest nasmarowane, będziesz zapobiegać nadmiernemu nagrzewaniu się i powstawaniu oporu, co również zapobiegnie odkształcaniu się metalu.

Większość łożysk kół w dzisiejszych czasach to zespoły uszczelnione, co oznacza, że nie ma dostępu do uzupełniania smaru za pomocą złączki. Oznacza to, że jeśli łożysko zacznie hałasować z powodu braku smaru, trzeba będzie wymienić całe łożysko.

Fakt, że zespoły łożyskowe są uszczelnione, utrudnia również stwierdzenie, czy łożysko utraciło smar. Jeśli na obudowie łożyska widoczne są ślady uderzenia, które spowodowało utratę smaru, zalecamy wymianę łożyska.

2. Słona woda

Słona woda to poważny zabójca samochodów. Wiesz o tym, jeśli używasz swojego pojazdu do wodowania łodzi w morzu.

Nagromadzenie się słonej wody morskiej w łożyskach może mieć negatywny wpływ na trwałość samych łożysk. W miarę jak słona woda dostaje się do obudowy łożyska, nie tylko wypłukuje zawarty w niej smar, ale także zaczyna działać magicznie, powodując korozję elementów wewnętrznych łożyska.

Dla wielu osób może to być szokiem, gdy nagle po zwodowaniu łodzi zaczynają zauważać, że ich łożyska są głośne. Dzieje się tak dlatego, że słona woda powoduje uszkodzenia, które nie są widoczne bez rozebrania łożyska.

Nie ma sposobu, aby zapobiec przedostawaniu się słonej wody do łożysk, jeśli używasz swojego pojazdu do wodowania łodzi. Radzimy, aby w przypadku takiego użytkowania pojazdu regularnie sprawdzać łożyska i uważać, kiedy zaczynają hałasować. Przynajmniej w ten sposób unikniesz niespodzianek, gdy nieuchronnie trzeba będzie wymienić łożyska kół.

3. Brak użytkowania

Nieużywanie samochodu jest często gorsze niż jego nadużywanie. Akumulatory się rozładowują, tuleje zawieszenia sztywnieją, a uszczelki wysychają.

To samo można powiedzieć o łożyskach kół. Gdy samochód stoi przez dłuższy czas, smar znajdujący się w łożyskach może zacząć wysychać i tracić swoją skuteczność w utrzymywaniu niewielkich ilości smaru w łożyskach.

Łożyska, które się nie poruszają, są również bardziej podatne na korozję wewnętrzną, co prowadzi do nadmiernego nagrzewania się, a w konsekwencji do przedwczesnej konieczności wymiany. Nawet jeśli od czasu do czasu można zabrać pojazd na krótką przejażdżkę, jest to lepsze niż pozostawienie go na dłuższy czas bezużytecznego postoju.

4. Wady zawieszenia powodujące nadmierne obciążenie łożyska

Jeśli zawieszenie nie jest zestrojone, może to czasami powodować nadmierne obciążenie niektórych elementów pojazdu.

Łożyska kół są zaprojektowane do pracy bez określonej tolerancji naprężeń, które mogą wytrzymać. Jeśli więc obciążenie jest zwiększone przez dłuższy czas, łożysko może ulec przedwczesnemu zużyciu.

Jeśli w Twoim pojeździe wystąpiła usterka zawieszenia lub konieczna jest geometria kół, wykonaj ją jak najszybciej, aby zapobiec dalszemu uszkodzeniu innych elementów pojazdu, takich jak łożyska kół.

Warto również zauważyć, że jeśli pojazd jest obniżony, może okazać się, że łożyska kół będą wymagały wymiany wcześniej niż oczekiwano ze względu na zwiększone obciążenie.

5. Uderzenie w koło podczas wypadku

Jestem przekonany, że wielu z nas zna kogoś takiego lub samemu doświadczyło takiej sytuacji, gdy wybraliśmy się na przejażdżkę po oblodzonej lub mokrej nawierzchni, a następnie wpadliśmy w poślizg i uderzyliśmy w krawężnik na poboczu.

Choć to zderzenie może wydawać się niewielkie, może spowodować poważne uszkodzenie łożysk kół. Dzieje się tak dlatego, że łożyska nie są przystosowane do amortyzowania uderzeń bocznych, które występują, gdy pojazd wpada w poślizg na krawężniku.

Jeśli miałeś zderzenie boczne podobne do tego, jakie ma miejsce po wjechaniu w krawężnik, zleć kontrolę zawieszenia i łożysk kół, aby upewnić się, że nie doszło do ich uszkodzenia.

Mateusz Kalita

Redakcja swt4x4.pl