26 maja 2021 Udostępnij

Historia pojazdów elektrycznych i ich przyszłość

Pojazdy elektryczne (EV) to samochody, które jako główny napęd wykorzystują silnik elektryczny. Oprócz pojazdów, w przeszłości łodzie, samoloty, rowery, pociągi i motocykle były również napędzane energią elektryczną.

Podobnie jak wielu innych, możesz ulec błędnemu przekonaniu, że pojazdy elektryczne są wynalazkiem ostatnich lat. Jednakże, są one wcześniejsze od pierwszego silnika spalinowego. Oczywiście, samochody elektryczne z końca lat 90. XIX wieku nigdy nie były tak zaawansowane jak obecnie. Niezależnie od tego, były one napędzane silnikiem elektrycznym.

Pierwotny wynalazca pojazdu elektrycznego nie jest znany. Jednak w przeszłości wynalazek ten przypisywano kilku nazwiskom, stąd ta niepewność.

Pewne jest natomiast, że Węgier Ányos Jedlik wynalazł w 1821 r. niewielki samochód napędzany energią elektryczną.

14 lat później, profesor Stratingh z Groningen, z pomocą swojego asystenta Christophera Beckera, skonstruował miniaturową wersję samochodu elektrycznego w 1835 roku.

Thomas Davenport jest uznawany za wynalazcę pierwszego prawdziwego pojazdu elektrycznego. Davenport był kowalem, który pochodził z Brandon w stanie Vermont. Davenport stworzył małą lokomotywę, która składała się z baterii, dwóch elektromagnesów i czopa. W 1835 r. zbudował pierwszy amerykański silnik elektryczny na prąd stały.

Pojazdy elektryczne zaczęły zdobywać serca pod koniec lat 90. XIX wieku aż do początku lat 1900.

tesla

Pojazdy elektryczne były preferowane w porównaniu z samochodami benzynowymi na początku lat 1900, ponieważ nie miały zapachu, hałasu i wibracji, które były zbyt powszechne w przypadku pojazdów benzynowych. Również, w przeciwieństwie do samochodów benzynowych, które były uruchamiane przez ręczne korbowanie, pojazdy elektryczne wyposażone były w miękki rozruch elektryczny.

Samochody elektryczne stały się powszechnie szanowane i były używane głównie w miastach. Ogólnie rzecz biorąc, większość ludzi, a zwłaszcza kobiet, uwielbiała pojazdy elektryczne, ponieważ były one wygodniejsze w uruchamianiu i prowadzeniu.

Po cieszeniu się szczególnym uwielbieniem ze strony kobiet i powszechnym przyjęciu na początku lat 1900, era pojazdów elektrycznych zaczęła być świadkiem gwałtownego spadku. Spadek wykorzystania i produkcji pojazdów elektrycznych można przypisać następującym przyczynom.

Do roku 1935 pojazdy elektryczne zużyły cały swój blask i zostały praktycznie zapomniane. Aż do lat 60-tych XX wieku, osobiste użytkowanie i rozwój samochodów elektrycznych praktycznie ustały.

W latach 60-tych i 70-tych, w wyniku powszechnego domagania się alternatywy dla zanieczyszczających środowisko silników spalinowych i nadmiernego uzależnienia od importowanej ropy naftowej, pojazdy elektryczne podjęły nieudaną próbę powrotu do przemysłu samochodowego.

Po wezwaniach do czystszego środowiska i surowych przepisach rządowych, wielu producentów samochodów opracowuje plany wycofania z rynku samochodów napędzanych powoli benzyną.

W ostatnim czasie pojazdy elektryczne (EV) i hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotowują stały wzrost, a do roku 2030 pojazdy elektryczne (pojazdy w pełni elektryczne, pojazdy elektryczne z akumulatorem, pojazdy hybrydowe średniej klasy i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in) będą stanowiły co najmniej 60% całej globalnej sprzedaży pojazdów. Dla kontrastu, pojazdy elektryczne typu plug-in stanowiły zaledwie 1% światowej sprzedaży samochodów w 2016 roku.

Aby uzyskać kompleksowy wgląd nie tylko w teraźniejszość, ale także w przeszłość i przyszłość pojazdów elektrycznych, zapoznaj się z poniższą infografiką.

Bartosz Węglarz

Redakcja swt4x4.pl