29 kwietnia 2022 Udostępnij

5 Symptomów uszkodzonego wentylatora chłodnicy (i koszt wymiany)

Wszystkie nowoczesne pojazdy są wyposażone w wentylator chłodnicy, który odprowadza ciepło z płynu chłodzącego krążącego w silniku. Niesprawny wentylator chłodnicy może być przyczyną wielu problemów.

Omawiamy najważniejsze objawy nieprawidłowego działania wentylatora chłodnicy oraz jego przeznaczenie. Przed przystąpieniem do naprawy warto również poznać koszt wymiany wentylatora chłodnicy. Przyjrzyjmy się szybko typowym objawom, których należy szukać:

Najczęstszym objawem nieprawidłowego działania wentylatora chłodnicy jest przegrzewanie się silnika samochodu. Można również zauważyć, że wydajność klimatyzacji jest gorsza niż zwykle i czasami słychać odgłosy warkotu dochodzące z komory silnika.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego wentylatora chłodnicy:

Spis treści Pokaż Objawy nieprawidłowego działania wentylatora chłodnicy 1. Wentylator nie włącza się 2. Przepalony bezpiecznik wentylatora chłodnicy 3. Przegrzanie pojazdu 4. Słaba wydajność klimatyzacji 5. Warkotliwe odgłosy Lokalizacja wentylatora chłodnicy Funkcja wentylatora chłodnicy Koszt wymiany wentylatora chłodnicy

Symptomy złego wentylatora chłodnicy

1. Wentylator nie włącza się

Najczęstszym objawem uszkodzenia wentylatora chłodnicy jest to, że przestaje on działać. Czasami przepala się silnik lub ulega awarii. W innych przypadkach przestaje działać przekaźnik.

W każdym przypadku problem z układem wentylatora można rozpoznać, jeśli nie jest on w stanie pracować. Jeśli taki stan będzie się utrzymywał, doprowadzi to do poważniejszych problemów, o czym za chwilę się przekonasz.

2. Przepalony bezpiecznik wentylatora chłodnicy

Innym powodem, dla którego wentylator przestaje działać, jest przepalenie bezpiecznika. Wentylatory chłodnicy przepalają bezpieczniki, ponieważ ulegają awarii i wytwarzają zbyt duże natężenie prądu.

W przypadku przepięcia silnika elektrycznego bezpieczniki przepalają się, aby zapewnić bezpieczeństwo systemu przed tym dodatkowym prądem. Bezpiecznik można wymienić, ale uszkodzony wentylator prawdopodobnie spowoduje przepalenie kolejnego.

3. Przegrzanie pojazdu

Wentylator jest odpowiedzialny za utrzymywanie odpowiedniej temperatury płynu chłodzącego. Jeśli wentylator ulegnie awarii, temperatura silnika zacznie rosnąć. Wentylator powinien włączyć się, gdy tylko temperatura osiągnie określony punkt, ale tak się nie dzieje.

Często kierowcy nie zdają sobie sprawy, że silnik się przegrzewa, dopóki na desce rozdzielczej nie zapali się kontrolka temperatury. W tym momencie należy wyłączyć samochód i pozwolić silnikowi ostygnąć, w przeciwnym razie może dojść do nieodwracalnych uszkodzeń.

RELATED: 9 przyczyn przegrzewania się silnika samochodowego

4. Słaba wydajność klimatyzacji

Gdy wentylator chłodnicy przestaje działać, mogą pojawić się problemy z działaniem układu klimatyzacji. Wentylator chłodnicy ma za zadanie wciągać powietrze przez skraplacz i usuwać ciepło z czynnika chłodniczego. W rzeczywistości wytwarza on dwukrotnie większą ilość powietrza niż wentylator skraplacza.

Jeśli wentylator chłodnicy jest uszkodzony, gorący staje się nie tylko silnik, ale także kabina pojazdu. To, co uważasz za problem z klimatyzacją, może być w rzeczywistości problemem z wentylatorem chłodnicy.

5. Warkotliwe odgłosy

Wszelkie dziwne odgłosy powinny być powodem do niepokoju. Gdy silnik wentylatora chłodnicy zaczyna szwankować, może wydawać świszczący dźwięk lub głośne klikanie.

Dźwięki te mogą również występować, gdy jedna z łopatek wentylatora ulegnie uszkodzeniu i zacznie dotykać innych elementów. Jeśli słyszysz dźwięki, wiesz przynajmniej, że wentylator nadal działa, nawet w minimalnym stopniu. Najlepiej jednak zlecić naprawę, zanim doprowadzi to do dalszych problemów.

RELATED: 7 powodów, dla których nie włącza się wentylator chłodnicy

Położenie wentylatora chłodnicy

Wentylator chłodnicy jest montowany bezpośrednio do chłodnicy. Wszystkie późne modele samochodów są wyposażone w wentylator chłodnicy.

W niektórych pojazdach do chłodnicy przymocowany jest więcej niż jeden wentylator chłodnicy. Może się zdarzyć, że jeden z nich ulegnie awarii, a drugi będzie nadal pracował.

Działanie wentylatora chłodnicy

Wentylator chłodnicy ciągnie powietrze przez chłodnicę, aby schłodzić silnik. Jest on intensywnie wykorzystywany przy niższych prędkościach obrotowych i na biegu jałowym, gdy powietrze nie jest naturalnie przepychane przez układ. Gdy silnik pracuje, wzrasta temperatura płynu chłodzącego. Jeśli przez chłodnicę nie przepływa powietrze, które mogłoby ją schłodzić, silnik zaczyna się przegrzewać. Praca wentylatora jest napędzana przez jego silniki elektryczne.

Podobnie jak w przypadku większości silników przemysłowych, silnik wentylatora elektrycznego działa tak samo. Jest to element zespołu, który można wymieniać lub serwisować. Ponieważ jednak zawiera on ruchome części, z czasem ulega zużyciu i może ulec awarii. Czasami przyczyną uszkodzenia wentylatora chłodnicy nie jest sam wentylator, lecz częściej silnik, który go napędza. Aby ustalić przyczynę usterki, konieczna jest pełna kontrola.

Koszt wymiany wentylatora chłodnicy

Średni koszt wymiany wentylatora chłodnicy wynosi zazwyczaj od 550 do 650 USD. W wielu przypadkach wentylator chłodnicy kosztuje około 400 do 450 dolarów, a robocizna od 150 do 200 dolarów. Jednak w przypadku niektórych pojazdów koszt wymiany może być wyższy, w zależności od konstrukcji.

W większości samochodów wentylator chłodnicy jest zamontowany bezpośrednio na chłodnicy, dzięki czemu jego wymiana jest prosta. Jeśli użytkownik potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami samochodowymi i ma pewną wiedzę ogólną, może być w stanie samodzielnie wymienić wentylator chłodnicy i zaoszczędzić na kosztach robocizny.

Jednak nigdy nie należy jeździć z niesprawnym wentylatorem chłodnicy. Jeśli wentylator nie doprowadzi chłodnego powietrza do silnika, może to spowodować poważne uszkodzenie silnika w wyniku jego przegrzania. Koszty wymiany silnika znacznie przewyższają koszty uszkodzonego wentylatora chłodnicy.

Bartosz Węglarz

Redakcja swt4x4.pl