12 kwietnia 2022 Udostępnij

Tryb awaryjny: Objawy, przyczyny i diagnoza (4 proste rozwiązania)

Czy Twój samochód nagle stał się bardzo powolny podczas przyspieszania, a jednocześnie wydaje się, że nie wchodzi na obroty powyżej 2500-3000 obr/min, podczas gdy na desce rozdzielczej miga kontrolka silnika?

Najprawdopodobniej Twój samochód znajduje się w stanie zwanym Limp Mode (tryb awaryjny). Dlaczego tak się dzieje i jak kosztowna będzie naprawa mojego samochodu?

W tym artykule omówimy, co to jest tryb awaryjny, najczęstsze objawy, przyczyny i jak go naprawić.

Spis treści pokaż Co to jest tryb awaryjny? Objawy trybu awaryjnego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Zmniejszona moc silnika 3. Obniżenie limitu obrotów 4. Utknięcie na biegu Co powoduje tryb awaryjny? 1. Problemy z kontrolą doładowania silnika 2. Wadliwe czujniki silnika 3. Problemy z przekładnią 4. Problemy z okablowaniem Jak naprawić tryb awaryjny? 1. Sprawdź wszystkie płyny 2. Wyczyść czujnik MAF 3. Sprawdź i wyczyść lub wymień filtr powietrza 4. Sprawdź kody usterek Diagnostyka trybu awaryjnego FAQ Jak naprawić tryb awaryjny? Czy mogę jeździć samochodem w trybie awaryjnym? Ile mil można przejechać w trybie awaryjnym? Czy zły akumulator może być przyczyną trybu awaryjnego? Ile kosztuje naprawa trybu awaryjnego? Czy niski poziom oleju silnikowego może powodować tryb awaryjny? Czy złe świece zapłonowe mogą być przyczyną trybu awaryjnego? Czy można ominąć tryb Limp mode?

Co to jest tryb Limp Mode?

Limp mode to funkcja zabezpieczająca silnik i skrzynię biegów. Gdy jednostka sterująca silnikiem lub skrzynią biegów odbierze bardzo wadliwy parametr z silnika lub skrzyni biegów, samochód przechodzi w tryb awaryjny.

W trybie awaryjnym często zmniejsza się moc i ogranicza liczbę obrotów silnika, aby można było dojechać samochodem do warsztatu bez uszkodzenia silnika.

Na przykład, jeśli jednostka sterująca silnika wykryje, że ciśnienie doładowania turbo wynosi 2,0 bar, podczas gdy maksymalne ciśnienie doładowania powinno wynosić 1,3 bar.

Zbyt wysokie ciśnienie doładowania może bardzo szybko uszkodzić tłoki lub inne części wewnętrzne, dlatego sterownik ECU ogranicza moc silnika.

Wielu właścicieli samochodów nie zwraca dostatecznej uwagi na kontrolkę silnika, dlatego komputer silnika przełącza się w tryb awaryjny, całkowicie wyłącza turbodoładowanie i ustawia limit maksymalnej prędkości obrotowej na 3000 obr/min, aby mieć pewność, że nie dojdzie do wybuchu lub uszkodzenia części silnika.

Objawy trybu awaryjnego

Najczęstsze objawy trybu awaryjnego to kontrolka check engine, obniżona moc silnika, ograniczenie obrotów lub zablokowany bieg.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów:

1. Lampka kontrolna silnika

Lampka kontrolna silnika to prawdopodobnie pierwsza rzecz, którą zauważysz na desce rozdzielczej, gdy samochód pracuje w trybie awaryjnym. Często kontrolka ta występuje razem z kontrolką EPC lub podobną. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów trybu awaryjnego:

Jeśli lampka kontrolna znajduje się na desce rozdzielczej, zdecydowanie należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2.

Kontrolka check engine może pojawić się z powodu setek różnych objawów, dlatego nie można po prostu zgadywać problemu, trzeba prawidłowo zdiagnozować kontrolkę check engine za pomocą skanera OBD2.

2. Zmniejszona moc silnika

Ten tryb bezpieczeństwa pomaga chronić silnik przed dalszymi uszkodzeniami, gdy zauważy, że coś jest nie tak z silnikiem.

Aby zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika, w trybie awaryjnym moc silnika zostaje znacznie obniżona, a ciśnienie w turbosprężarce zazwyczaj ulega zatarciu.

3. Obniżenie limitu obrotów

Kolejną funkcją bezpieczeństwa stosowaną przez sterownik silnika podczas przełączania samochodu w tryb awaryjny jest znaczne obniżenie limitu obrotów. Jeśli zauważysz, że nie da się przekroczyć 3000 obr/min, to z pewnością samochód jest w trybie awaryjnym.

4. Utknięcie na biegu

Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, Twój samochód może ograniczać możliwość zmiany biegów, w zależności od modelu samochodu. Często zdarza się, że skrzynia biegów nie przełącza się na bieg 3 ze względu na bezpieczeństwo silnika.

Jeśli limit prędkości obrotowej wynosi 3000 obr/min, a skrzynia biegów nie przełącza się na wyższy bieg, nie można jechać bardzo szybko.

Jeśli zauważysz wszystkie te objawy naraz, nie ma wątpliwości, że Twój samochód jest w trybie awaryjnym.

Co powoduje tryb awaryjny?

Najczęstsze przyczyny trybu awaryjnego to wycieki doładowania, nadmierne doładowanie, uszkodzone czujniki silnika, problemy ze skrzynią biegów lub problemy z okablowaniem.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn.

1. Problemy z układem sterowania doładowaniem silnika

Najczęstszą przyczyną trybu awaryjnego są problemy ze sterowaniem doładowaniem. Może to być wyciek doładowania lub, co bardziej prawdopodobne, nadmierne doładowanie. Nadmierne doładowanie może się zdarzyć, jeśli masz samochód z silnikiem turbo i ma ono dość krytyczne znaczenie dla silnika, dlatego jednostka sterująca silnikiem ograniczy moc silnika z tego powodu.

Najczęstsze przyczyny nadmiernego doładowania to uszkodzony zawór wastegate, pęknięty przewód wastegate, zawór sterujący doładowaniem lub uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania.

2. Wadliwe czujniki silnika

Inną częstą przyczyną są uszkodzone czujniki silnika. Silnik ma wiele czujników, które mogą powodować przechodzenie samochodu w ten tryb, więc nie jest łatwo ustalić, który z nich. Nie martw się, w dalszej części artykułu pokażę Ci, jak prawidłowo zdiagnozować ten problem.

Typowe czujniki silnika, które mogą powodować przejście w tryb awaryjny, to czujnik MAF, czujnik temperatury silnika, czujnik ciśnienia doładowania lub czujnik O2.

3. Problemy z przekładnią

Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, moduł sterujący skrzyni biegów może przełączyć samochód w tryb awaryjny, jeśli coś jest nie tak ze skrzynią. Często może to być wadliwy czujnik, wadliwy zawór, niski poziom płynu przekładniowego lub uszkodzona cewka zmiany biegów.

4. Problemy z okablowaniem

Problemy z okablowaniem silnika lub skrzyni biegów są również dość powszechne, jeśli chodzi o ten tryb. Może to być uszkodzony przewód lub po prostu korozja w miejscu połączenia.

Na przykład, może to być uszkodzony przewód do czujnika ciśnienia doładowania, przez co sterownik silnika nie będzie go prawidłowo kontrolował. Może to być również brak sygnału ciśnienia doładowania, co sprawia, że sterownik silnika nie podejmuje ryzyka i włącza tryb awaryjny.

Jak naprawić tryb awaryjny?

Naprawa tego trybu często wymaga przeprowadzenia pełnej diagnostyki, aby uniknąć wymiany części i wyrzucenia pieniędzy w błoto.

Istnieje jednak kilka łatwych i w większości darmowych sposobów, które można wypróbować w domu. Nie ma pewności, że to coś zmieni, ale nie masz też nic do stracenia!

1. Sprawdź wszystkie płyny

Zacznij od sprawdzenia poziomu wszystkich płynów w samochodzie. Dotyczy to poziomu oleju silnikowego, płynu chłodzącego, wspomagania układu kierowniczego, skrzyni biegów i płynu hamulcowego. Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, najważniejszy jest płyn przekładniowy.

Upewnij się, że te płyny są w dobrym stanie i czy nie widać na nich niczego dziwnego. Jeśli nie wymieniłeś ich od jakiegoś czasu, być może nadszedł czas na wymianę płynu.

2. Wyczyść czujnik MAF

Czujnik MAF kontroluje mieszankę paliwowo-powietrzną w samochodzie i często może ulec zabrudzeniu, zwłaszcza jeśli masz otwarty filtr powietrza. Kurz i zanieczyszczenia na czujniku MAF często powodują wysyłanie nieprawidłowych wartości do jednostki sterującej silnika, co może skutkować pracą w trybie awaryjnym.

Wyjmij go i ostrożnie wyczyść czujnik za pomocą środka do czyszczenia elektroniki. Pamiętaj, że czujnik jest wrażliwy i nie należy go dotykać rękami.

3. Sprawdź i wyczyść lub wymień filtr powietrza

Filtr powietrza zapewnia, że do silnika zawsze dociera czyste powietrze, bez kurzu i zanieczyszczeń. Jeśli filtr powietrza nie był wymieniany od dłuższego czasu, może być tak zatkany, że będzie powodował problemy z zasysanym powietrzem.

Filtr powietrza jest często łatwo dostępny i łatwy do czyszczenia. Jeśli jednak jest brudny, prawdopodobnie nadszedł czas na jego wymianę.

4. Sprawdź kody usterek

Jeśli wszystkie powyższe czynności nie przyniosły rezultatu, nie pozostaje nic innego, jak postawić właściwą diagnozę, aby nie zmarnować pieniędzy.

Aby postawić właściwą diagnozę, potrzebujesz skanera OBD2 do sprawdzenia kodów usterek zapisanych w jednostce sterującej silnika.

Aby postawić właściwą diagnozę, przejdź do następnej sekcji, gdzie pokażę Ci, jak ją zdiagnozować.

Diagnozowanie trybu awaryjnego

Tryb awaryjny może być spowodowany przez wiele czynników. Oznacza to, że nie możemy po prostu wymieniać części i liczyć na szczęście. Aby łatwo zdiagnozować tryb awaryjny, mogą być potrzebne pewne narzędzia. Jeśli ich nie posiadasz, możesz je pożyczyć od kogoś lub zlecić diagnostykę samochodu w warsztacie mechanicznym.

  1. Podłącz skaner OBD2 i sprawdź kody usterek. W przypadku wystąpienia trybu "limp home" zawsze występuje kod usterki zapisany w module sterowania silnikiem lub module sterowania skrzynią biegów. Kontynuuj rozwiązywanie problemów z danym kodem usterki, który otrzymasz. Na naszych stronach można znaleźć wiele artykułów z informacjami o kodach usterek, aby uzyskać więcej informacji.
  2. Sprawdź czujnik ciśnienia doładowania za pomocą narzędzia diagnostycznego w trybie danych bieżących - upewnij się, że podaje realistyczne wartości na biegu jałowym lub przy zapłonie. Jeśli jest uszkodzony, wymień go.
  3. Za pomocą miernika podciśnienia lub ciśnienia sprawdź klapę wastegate i upewnij się, że porusza się ona swobodnie. Za pomocą narzędzia diagnostycznego sprawdź czujnik kontroli doładowania, testując go podczas wywierania ciśnienia lub podciśnienia na klapę wastegate. Jeśli czujnik jest uszkodzony, wymień go lub wymień klapę wastegate.
  4. Sprawdź szczelność układu dolotowego za pomocą urządzenia do usuwania dymu EVAP. Napraw ewentualne nieszczelności lub wymień uszkodzony zawór PCV.
  5. Sprawdź wartości czujnika MAF, czujników O2, czujnika temperatury płynu chłodzącego silnik, czujnika położenia przepustnicy i czujnika temperatury powietrza. Wymień, jeśli są uszkodzone.

FAQ

Jak naprawić tryb limp?

Najłatwiejszym sposobem naprawienia tego trybu jest sprawdzenie, co dzieje się w samochodzie za pomocą skanera OBD2. Jeśli problem dopiero się pojawił, możesz spróbować wyjąć i włożyć kluczyk, aby ponownie uruchomić samochód i sprawdzić, czy to rozwiąże problem.

Czy mogę jeździć samochodem w trybie awaryjnym?

Trybu awaryjnego nie należy ignorować. Jeśli zauważysz, że Twój samochód wszedł w ten tryb, napraw go jak najszybciej. Tryb ten został zaprojektowany po to, abyś mógł dojechać najbliższą drogą do warsztatu, który usunie usterkę.
Nie należy jeździć z tym trybem niepotrzebnie.

Ile kilometrów można przejechać w trybie awaryjnym?

Nie ma określonej liczby mil lub kilometrów, które można przejechać w trybie awaryjnym. Nie zalecam jazdy dłuższej niż do warsztatu naprawczego, gdy tryb ten się pojawi.

Czy niesprawny akumulator może być przyczyną trybu awaryjnego?

Niesprawny akumulator samochodowy może bezwzględnie powodować tryb awaryjny. Niskie napięcie może powodować wiele dziwnych problemów z komputerami elektronicznymi samochodu, a tryb ten jest jednym z nich.

Ile kosztuje naprawa trybu awaryjnego?

Tryb awaryjny może być spowodowany wieloma problemami z samochodem, co oznacza również, że może być przyczyną wielu kosztów naprawy. Zazwyczaj można się spodziewać kosztów naprawy od 50 USD do 500 USD, ale czasami może to być znacznie droższe, jeśli masz pecha.

Czy niski poziom oleju silnikowego może powodować tryb limp?

Niski poziom oleju silnikowego sam w sobie nie powoduje trybu awaryjnego. Niski poziom oleju silnikowego może jednak powodować niskie ciśnienie oleju, co może doprowadzić do opróżnienia hydraulicznych podnośników lub napinacza łańcucha rozrządu. To z kolei może spowodować włączenie tego trybu.

Czy niesprawne świece zapłonowe mogą powodować tryb awaryjny?

Złe świece zapłonowe najczęściej powodują przerwanie zapłonu, a przerwanie zapłonu powoduje zapalenie się kontrolki check engine. W większości pojazdów po wystąpieniu przerw w zapłonie zapali się kontrolka silnika check engine. Jednak w niektórych modelach samochodów może wystąpić tryb awaryjny z powodu przerw w zapłonie.

Czy można ominąć tryb awaryjny?

Nie ma innego sposobu na ominięcie trybu awaryjnego niż naprawa usterki. W niektórych przypadkach można przeprogramować samochód, aby usunąć uszkodzony czujnik z systemu, jeśli to możliwe, ale nie jest to zalecany sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze naprawa problemu.

Mateusz Kalita

Redakcja swt4x4.pl