13 maja 2021 Udostępnij

Skąd mam wiedzieć kiedy potrzebuję zbieżności kół przednich?

Cały zespół graczy pracuje razem, aby utrzymać Twój pojazd w linii prostej podczas jazdy po drodze. Przednie i tylne zawieszenie pracują w unisonie z ciałem i ramą, wspomagając układ kierowniczy, aby zapewnić Ci jak najpłynniejsze wrażenia z jazdy. Aby wszystkie te elementy mogły ze sobą współpracować, muszą być wyrównane względem siebie. I tu właśnie pojawia się zbieżność przodu pojazdu.

Ustawianie zbieżności przodu to tak naprawdę ustawianie zbieżności czterech kół. Bardzo ważne jest, aby przednie koła ustawiały się w jednej linii z tylnymi. Podczas sprawdzania zbieżności, mechanik zwraca uwagę na trzy rzeczy: zbieżność, pochylenie i zbieżność kół. Oto jak one działają.

Wyobraź sobie, że patrzysz na swoje przednie opony z góry, bez pokrywy silnika i błotników blokujących widok. Teraz wyobraź sobie, że lewa opona jest obrócona w prawo, a prawa w lewo. W tym przypadku przednie koła są ustawione zbieżnie. Przednie koła są skierowane do siebie.

Teraz wyobraźmy sobie, że lewe koło jest obrócone w lewo, a prawe w prawo. W tym przypadku przednie koła są zbieżne na zewnątrz. Przednie koła są skierowane od siebie.

Najczęstszym objawem nieprawidłowego ustawienia zbieżności kół jest nierówna kierownica. Oznacza to, że szprychy kierownicy nie są wyśrodkowane. Dlatego podczas jazdy prosto, kierownica lekko skręca. Zbieżność kół poza specyfikacją może mieć również duży wpływ na prowadzenie. Pojazd z nieprawidłowym kątem zbieżności kół wydaje się próbować podążać za niedoskonałościami drogi. Jeśli więc Twój samochód próbuje złapać rowek na drodze i trzymać się go, prawdopodobnie potrzebujesz regulacji zbieżności. Innym symptomem braku zbieżności jest piszczenie opon na zakrętach. Jest to również objaw niskiego ciśnienia w oponach. Zawsze sprawdzaj ciśnienie w oponach.

Ustawienie zbieżności poza specyfikacją może być bardzo trudne dla opon. Powoduje, że opony zużywają się w sposób pierzasty. Nie zawsze można zobaczyć ten wzór zużycia, ale można go poczuć. Należy przejechać dłonią po bieżniku opony od wewnątrz do zewnątrz, a następnie od zewnątrz do wewnątrz. Jeśli opony są pierzaste, bieżnik będzie bardziej szorstki w jednym kierunku, ponieważ zużywa się pod kątem. Zbieżność mierzy się w calach, milimetrach lub stopniach.

Pochylenie kół to kąt nachylenia każdego koła z góry na dół, patrząc z przodu pojazdu. Można go najlepiej opisać jako pochylenie opony. Ujemny kąt pochylenia jest wtedy, gdy czubek opony jest pochylony do wewnątrz w kierunku pojazdu. Dodatni kąt pochylenia jest dokładnie odwrotny i powoduje, że czubek opony odchyla się na zewnątrz od pojazdu. Pochylenie kół mierzy się w stopniach, a w większości przypadków specyfikacja wymaga, aby pochylenie było dodatnie o około 1 stopień. To dlatego, gdy spojrzymy na prawie każdy samochód osobowy lub ciężarowy, przednie opony są lekko pochylone na zewnątrz.

Nieprawidłowy kąt pochylenia może naprawdę wywołać piekło z oponami. Jestem pewien, że widziałeś kiedyś oponę, która jest zużyta znacznie bardziej po jednej stronie niż po drugiej. Dzieje się tak, ponieważ pochylenie kół jest niezgodne z zaleceniami. Jeśli zauważysz, że jedna z Twoich przednich opon jest bardziej pochylona niż druga, musisz natychmiast udać się do mechanika. Dość często nadmierne kąty pochylenia są spowodowane przez zużyte i czasami niebezpieczne elementy zawieszenia. Nadmierne zużycie tylko jednej strony opony jest najbardziej oczywistym znakiem, że pochylenie kół jest niezgodne ze specyfikacją.

Kąt pochylenia kół jest bardzo ważnym kątem ustawienia kół przednich, ponieważ decyduje o stabilności pojazdu. Jest to kąt nachylenia osi kierownicy, gdy patrzy się na nią z boku pojazdu. Patrząc na przednie koło z boku, wyobraź sobie linię przechodzącą przez środek opony od góry do dołu. Linia ta reprezentuje położenie przedniego zawieszenia. Jeśli masz prawidłowe ustawienie kół, linia ta będzie zaczynać się z tyłu, na górze opony, przechodzić prosto przez środek i kończyć się z przodu, na dole opony. Jest to dodatnie pochylenie kół. Jeżeli kąt wyprzedzenia kół jest ujemny, linia osi rozpocznie się przed środkiem, a zakończy za środkiem.

Kąt wyprzedzenia mierzony jest w stopniach i ważne jest, aby kąt wyprzedzenia na obu przednich kołach był równy. Pojazd zawsze będzie ciągnął w stronę ujemnego kąta wyprzedzenia. Jeśli więc kąt skrętu kół po prawej stronie jest dodatni o 1 stopień, a po lewej stronie ujemny o 1 stopień, pojazd będzie ściągał w lewo.

Jeżeli kąt skrętu obu przednich kół jest zbytnio ujemny, pojazd będzie się źle prowadził. Przekonasz się, że trudno będzie Ci utrzymać pojazd prosto na drodze. Zbyt duża dodatnia zbieżność kół będzie miała bardzo mały wpływ na prowadzenie pojazdu. W skrajnych przypadkach, zbyt duża dodatnia zbieżność kół może uniemożliwić płynny powrót kierownicy do środka po wykonaniu skrętu. Dodatnia zbieżność powoduje duże zużycie elementów przedniego zawieszenia, powodując ich przedwczesne zużycie. Kąt wyprzedzenia poza specyfikacją nie spowoduje nierównomiernego zużycia opon.

Wszystkie te kąty z wyjątkiem zbieżności kół są dostępne jako regulacja na tylnych kołach większości pojazdów z napędem na przednie koła. Jak wspomniano wcześniej, ważne jest, aby przednie koła były w jednej linii z tylnymi. To właśnie dzięki temu pojazd porusza się po linii prostej. Zazwyczaj, gdy tylne koło zostanie wytrącone z linii, szprychy kierownicy nie będą wyśrodkowane. Można również zauważyć, że pojazd łatwiej skręca w jednym kierunku niż w drugim.

W normalnych warunkach jazdy, zbieżność kół zmienia się z powodu naturalnego zużycia elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Większość części składających się na zawieszenie jest zamontowana na gumie. Guma jest niezbędna, ponieważ elementy układu kierowniczego i zawieszenia są połączone ze sobą i dość często poruszają się w miejscu połączenia. Od metalu do metalu części ruchome są zobowiązane do podejmowania rakieta, gumowe tuleje są używane do amortyzacji tarcia. Problemem jest to, że z czasem guma ma tendencję do zużycia, a nawet się rozpadać. Powoduje to zmianę położenia elementów układu kierowniczego i zawieszenia, zmieniając kąty zbieżności.

Ustawienie zbieżności może również zostać zaburzone przez uderzenie w krawężnik lub dziurę w jezdni. W takim przypadku należy sprawdzić, czy w pojeździe nie ma zgiętych lub złamanych elementów zawieszenia.

Najważniejsze jest, abyś był zestrojony ze swoim pojazdem. Jeśli układ kierowniczy nie czuje się dobrze, lub zawieszenie jest hałaśliwe, przynieś go do warsztatu. Poza oczywistymi względami bezpieczeństwa, możesz uratować swoje opony przed przedwczesnym zniszczeniem.

Powinieneś również rozważyć coroczną regulację geometrii kół, jako element konserwacji. Lepiej być bezpiecznym niż żałować.

You May Also Like:

Frank Loumena jest niezależnym pisarzem, który specjalizuje się w technologii motoryzacyjnej. Uwielbia samochody, ciężarówki, motocykle i wszystko, co się rusza. Jego ulubionymi osobami są żona i trzy duże, szalone psy.

Mateusz Kalita

Redakcja swt4x4.pl