3 kwietnia 2022 Udostępnij

5 Symptomów złego lub wadliwego paska zębatego (i koszt wymiany)

Rozrząd ma znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o silnik samochodowy. Jeśli silnik samochodu nie jest zsynchronizowany, spada wydajność i pojawiają się problemy z jazdą. Dlatego ważne jest, aby rozpoznać objawy nieprawidłowego działania lub awarii paska rozrządu, zanim samochód utknie w martwym punkcie.

Najważniejsze objawy awarii paska rozrządu dotyczą osiągów. Silnik może nie odpalać lub może brakować mu mocy. Ponadto może być słyszalne tykanie, może pojawić się kontrolka Check Engine lub problemy z układem wydechowym. W skrajnych przypadkach silnik może w ogóle nie wkręcać się na obroty.

W tym poradniku przyjrzymy się bliżej najważniejszym objawom, aby wiedzieć, kiedy należy wymienić ten ważny element. Sprawdzamy również, gdzie znajduje się pasek rozrządu i analizujemy, jak często należy go wymieniać. Dzięki czynnościom konserwacyjnym można uniknąć problemów z paskiem rozrządu, zanim się one nasilą, zwracając uwagę tylko na najczęstsze objawy.

Spis treści show 5 Objawy nieprawidłowego działania lub awarii paska zębatego 1. Słabe osiągi silnika 2. Odgłosy tykania 3. Dymienie z wydechu 4. Lampka kontrolna silnika 5. Silnik się nie włącza Położenie paska zębatego Funkcja paska zębatego Jak często należy wymieniać pasek zębaty? Koszt wymiany paska zębatego

5 objawów zepsutego lub uszkodzonego paska zębatego

1. Słaba wydajność silnika

Słaba wydajność jest silnym objawem awarii paska rozrządu. Ponieważ pasek rozrządu jest potrzebny, aby wszystko działało zgodnie, wszelkie problemy mogą prowadzić do problemów z wydajnością. Jeśli silnik nie strzela, przyczyną jest przesunięcie zaworów, które może być spowodowane uszkodzeniem paska rozrządu.

Zużycie paska rozrządu wpływa na szybkość odpalania silnika. Może on również ślizgać się na wałku rozrządu, co prowadzi do otwierania lub zamykania cylindrów przed czasem. Nawet jeśli silnik nie ma jeszcze nieprawidłowego zapłonu, można zauważyć, że nie pracuje tak, jak kiedyś. Należy zwrócić uwagę na te wczesne sygnały ostrzegawcze, zanim dojdzie do uszkodzenia silnika.

2. Tykający odgłos

Odgłosów pracy silnika nigdy nie należy ignorować. Jeśli zauważysz tykający dźwięk dochodzący z komory silnika, może to być objawem zużytego paska rozrządu.

Pasek rozrządu jest mocowany za pomocą kół pasowych, które obsługują wałek rozrządu i wał korbowy silnika. Podczas gdy wał korbowy odpowiada za napędzanie korbowodów, wał rozrządu jest potrzebny do obsługi zaworów w głowicach cylindrów. Każda przerwa w tej operacji spowodowana uszkodzeniem paska rozrządu może powodować tykanie.

3. Dymienie z wydechu

Za każdym razem, gdy silnik samochodu musi pracować ciężej niż powinien, można zauważyć więcej dymu spalinowego. Objaw ten wskazuje, że silnik znajduje się w trudnej sytuacji i wymaga natychmiastowej uwagi.

Zły rozrząd może również powodować napływ powietrza do układu w nieodpowiednich momentach lub brak równowagi w stosunku paliwa do powietrza. Każdy z tych problemów może również powodować zwiększone zadymienie spalin.

4. Lampka kontrolna silnika

W przypadku wystąpienia usterki silnika lub jego istotnych elementów na desce rozdzielczej zapala się kontrolka Check Engine. W przypadku problemów z wałkiem rozrządu lub rozrządem wału korbowego powinien zostać ustawiony odpowiedni kod, co spowoduje wyświetlenie ostrzeżenia.

Jeśli lampce kontrolnej silnika towarzyszą inne objawy, może to być wyraźny sygnał, że coś jest nie tak z paskiem rozrządu.

W skrajnych przypadkach lampka kontrolna silnika może migać, co oznacza, że należy natychmiast zaprzestać jazdy samochodem. Jeśli dysponujesz skanerem OBDII, możesz odczytać kody, aby sprawdzić, co jest nie tak z silnikiem. W przeciwnym razie należy udać się do lokalnego mechanika lub sklepu z częściami samochodowymi, aby odczytać kody.

5. Silnik nie wkręca się na obroty

Jeśli pasek rozrządu nie zostanie wymieniony przed całkowitym zerwaniem, silnik nie będzie się obracał. Jeśli silnik nie uruchamia się po przekręceniu kluczyka, przyczyną może być pasek rozrządu. W takim przypadku rozrusznik powinien próbować włączyć się, ale nie dojdzie do zapłonu, co jest wyraźną oznaką zerwania paska rozrządu. Pasek rozrządu odpowiada za synchronizację wału korbowego i wałka rozrządu, dlatego bez niego nie może dojść do zapłonu.

W niektórych przypadkach pasek rozrządu ulega zerwaniu podczas jazdy. W takiej sytuacji może dojść do dodatkowego uszkodzenia zaworów, dźwigni zaworowych lub popychaczy.

Jeśli samochód nagle gaśnie podczas jazdy, a potem nie chce zapalić, może to być objaw zerwania paska. Zwłaszcza jeśli rozrusznik kręci się szybciej niż zwykle podczas uruchamiania pojazdu.

Położenie paska zębatego

Pasek rozrządu samochodu znajduje się wewnątrz pokrywy rozrządu. Pasek znajduje się w pobliżu przedniej części silnika i jest wykonany z gumy. Jeśli zamiast niego widoczna jest wytrzymała metalowa konstrukcja, oznacza to, że w samochodzie stosowany jest łańcuch rozrządu.

Pasek rozrządu jest elementem niezbędnym do normalnej pracy silnika. Bez niezawodnego paska rozrządu silnik samochodu nie może pracować prawidłowo.

Działanie paska rozrządu

Pasek rozrządu samochodu jest połączony z wałem korbowym i wałkiem rozrządu. Wał korbowy jest potrzebny do regulowania położenia tłoków w silniku, podczas gdy wał rozrządu otwiera i zamyka zawory silnika.

Może być również potrzebny do obsługi kilku innych ruchomych elementów silnika, takich jak pompa olejowa i pompa wodna. Gumowy pasek zawiera twarde zęby niezbędne do zazębiania się z kołami zębatymi różnych części silnika.

Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?

Wymiana paska rozrządu jest częścią normalnej konserwacji. Dokładną częstotliwość wymiany można znaleźć w instrukcji obsługi. Jednak większość producentów zaleca jego wymianę co 75 000 do 100 000 mil lub w przypadku wystąpienia problemów wcześniej. Łańcuch rozrządu może wytrzymać dłużej, ponieważ jest wytrzymały, czasami nawet do 120 000 mil.

Nigdy nie należy odkładać wymiany paska rozrządu na później. Jeśli pęknie on z powodu braku konserwacji, może być konieczna wymiana lub przebudowa silnika, co jest znacznie bardziej kosztowne.

Koszt wymiany paska zębatego

Koszt wymiany paska rozrządu wynosi średnio od 250 do 1000 dolarów. Pasek i związane z nim części powinny kosztować od 30 do 500 USD, ale robocizna może znacznie zwiększyć rachunek. W rzeczywistości robocizna przy wymianie paska rozrządu może kosztować od 225 do 500 USD ze względu na czas potrzebny do wykonania tej pracy.

Podczas wymiany paska rozrządu można również założyć nową pompę wodną ze względu na lokalizację. To zadanie może zwiększyć całkowity rachunek o kolejne 550 USD, z czego 200-300 USD to koszt części, a 250-300 USD to koszt robocizny. Jednak łącząc te dwie prace razem, rachunek za robociznę powinien być niższy, ponieważ przy każdej wymianie usuwa się wiele tych samych części.

RELATED: Średni koszt wymiany pompy wodnej (według modelu samochodu)

Koszt wymiany paska rozrządu zależy w dużej mierze od typu pojazdu, którym jeździsz. W przypadku samochodów kompaktowych koszt będzie niższy niż w przypadku większości pojazdów z silnikiem V6. Im mniejszy jest silnik, tym mniej pracy potrzeba do demontażu części. Ponadto samochody luksusowe i importowane mogą mieć droższe części lub wymagać specjalnego mechanika do wykonania wymiany.

Jeśli nie masz dużej wiedzy mechanicznej, nie zaleca się samodzielnego wykonywania tej wymiany. Nieprawidłowe założenie paska rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Jeśli zauważysz któryś z powyższych objawów, zdecydowanie powinieneś sprawdzić stan swojego paska rozrządu, zanim będzie za późno!

Patryk Wójcik

Redakcja swt4x4.pl